Маршрут: Гостунска сватба - Осеновска сватба - Момина кула - Купена - Мъжът и жената

 

Маршрутът включва мегалитни обекти, оприличавани от местното население най-често като вкаменени моми или сватби. Всички обекти са по долината на р. Места и са видими от главната пътна артерия, свързваща Банско с Гоце Делчев и граничен пункт Илинден - Екзохи. Маршрутът не изисква специална екипировка. Предложеният вариант е по-скоро панорамен и е подходящ като допълнение на подготвени вече пътувания до дестинации в Гоцеделчевско и Северна Гърция.

 

Гостунска сватба

Гостунска сватба е първият мегалитен обект от маршрута. Намира се в близост до село Гостун по лявото течение на р. Места. Местността е известна още като Грашище, Грашишка или Граишка скала и бележи десния край на Матан дере, непосредствено преди водослива на реките Садруле и Места (Генов 2018:56). От там е и най-удобното изкачване към скалите (Фотография 1).

Скалите на Гостунската сватба са маркирани със система от изветрени изсичания и канали. Около тях се откриват археологически материали, които заедно със специфичната форма на скалите свидетелстват за използването на обекта като светилище. Най-изявеното изсичане е с елипсовидна форма и задържа дъждовна вода. Друг интересен елемент на светилището е скален коридор от източната му страна, ориентиран север-юг. В южната стена на коридора има изсечен в скалата прозорец, от който се открива гледка към разположеното в съседство светилище на връх Митровица, отново по лявото течение на Места (Генов 2018:57).

 

Fenomeni 1
Фотография 1. Гостунска сватба - панорама.

 

Осеновска сватба

Скалният феномен "Осеновска сватба" се намира на дясното течение на Градинишка река (известна още като Градинарска, Филиповска или Селска по Даутов), на около 5 километра преди водослива ѝ с р. Места. Феноменът е видим и от главната пътна артерия Банско - Гоце Делчев при село Места. Най-добрата видимост към скалите обаче е на около 2 километра източно от село Филипово, до където се стига по тясно шосе, свързващо село Места с Филипово и Осеново.

Феноменът "Осеновска сватба" е известен още като Сватбата, Дорманови скали и Людето (Даутов). Наименованието се дължи на специфичната форма на скалите (Фотография 2) - те са накацали по отвесния склон като върволица от стълбове, оприличавани от местното население на вкаменени хора (Генов 2018:118).

 

Fenomeni 2
Фотография 2. Осеновска сватба - панорама.

 

В Осеново записахме две легенди за възникването на феномена. Първата разказа за мома от селото, която се влюбила и искала да се ожени за момък от съседното село Гостун. Семейството ѝ не било съгласно, но момата останала непреклонна. Дошли сватбарите, взели я, но майка ѝ ги проклела: Щом не ме слушате мене, да се вкамените! Така младоженците и сватбарите се превърнали в камъни (Архив).

Втората легенда разказва за подгонения от турците дядо Дорман. Дорман избягал от Горно в Долно Осеново, но тъй като останал без дом, намерил убежище в скалите под селото. Заселил се в пещера, в която и днес според местното население личат столчета и огнище. Един ден дядото намерил тригодишно момиченце-сираче и го отгледал като своя дъщеря. Момичето пораснало, станало мома за женене. Турците разбрали и решили да отидат и да я вземат. Момата чула тъпаните на сватбата, видяла наредените сватбари и проронила сълзи с молба към Бог: Боже, дано са вкаменят ка си играят! Сватбарите се вкаменили, а местността останала известна като Сватбата и Дорманови дупки (Архив).

 

Момина кула

Продължаваме на юг и на два километра преди разклона за с. Буково достигаме до Момина кула. Момина кула е разположена на десния бряг на р. Места в пролома Момина клисура. Всъщност Кулата представлява късноантична и средновековна крепост, изградена в едноименното труднодостъпно възвишение. С нея са свързани няколко легенди. Първата разказва познатата история за подгонената от турците мома, която понечила да скочи в пропастта, за да не бъде заловена и превърната в турска невеста. В този момент момата се вкаменила и фигурата ѝ може да се види и днес.

При теренните проучвания в селата Буково и Брезница бяха записани и други легенди. Една от тях разказва за мома с огромен ръст, която можела да крачи от връх на връх, да прескача Места и т.н. Тя живеела на Момина кула, перяла дрехите си в дълбоко корито, изсечено в река Места и ги простирала на въже, опънато между Момина кула и връх Нистюрица (Марков 2019:74).

Друга легенда свързва момата с Крали Марко. Марко живеел със сестра си в Гърция, но един ден гърците ги подгонили. Братът сложил няколко току-що изпечени симити в пазвата си, метнал се на коня, качил и сестра си отзад и полетели на север по река Места. По пътя момата паднала, но Крали Марко разбрал едва в Симитли, където усетил парещите симити. Сестра му паднала в най-тясната част от пролома Момина клисура и останала да живее там. Построила си колибка (крепост - бел. Д.С.) на чукара. Направила и мост, за да пренася камъни над Места от връх Нисторица до Момина кула (Архив).

 

Купена

Няколко километра по на юг, след разклонението към село Буково от главната артерия Банско - Гоце Делчев, достигаме до скалния феномен Купена, край Самандовия хан. Местното население разказва много интересна легенда за появата на скалата. Това се случило по време на жътва с голям урожай. Събрали се хората, ожънали нивите и започнали да вършеят. Ожънатото жито натрупали на голям купен. До него на по-малък куп поставяли овършаното жито. В хода на работата една жена с малко дете сторила голям грях - не намерила с какво и обърсала дупето на детето си с хляб. За наказание купенът с житото се вкаменил, а купът с овършаното жито станал на пръст (Марков 2019:73; Генов 2018:221).

При теренното обхождане на Купена регистрирахме три изсичания от типа тракийски жертвеници - един върху хоризонтална площадка от западната страна на скалата, два съответно в северната и южната вертикална стена. Забелязахме също така, че от определена позиция, по-точно ако я гледаме от север, скалата напомня силуета на човешко лице в профил с ясно очертаване на носа и челото, с изсичане, акцентиращо очите, както и със забраждане върху главата (Фотография 3; Марков 2019:73).

 

Fenomeni 3
Фотография 3. Скален феномен Купена.

 

Интересно е да се отбележи, че южният ѝ силует местното население оприличава на две вкаменени лъвчета.

Около скалата не се наблюдава културен пласт, който да ни насочи към датиране, вероятно заради преместване на коритото на река Места.

 

Мъжът и жената

Скалният феномен се намира в землището на село Баничан и маркира края на дефилето на р. Туфча (един от големите десни притоци на Места). Представлява две скали от двете страни на реката - скалата по дясното течение е известна като Мъжа, а разположената срещу него скала, наподобяваща висок каменен стълб е Жената (Фотографии 4 и 5). Преданието за тяхното вкаменяване е тясно обвързано с местности и топоними от сакралната география на Баничан - живеели в махала край Гъсковото гробе при хълма Марена и имали нива в Усоето.

 

Fenomeni 4 Fenomeni 5

Фотография 4. Скалата, оприличавана в местната легенда като "Мъжа".

Фотография 5. Вкаменената жена.

 

Един ден Мъжът отишъл да оре нивата, а Жената останала вкъщи да приготви и да занесе храна, но тъй като била бременна, не смогнала и закъсняла. Мъжът огладнял и когато я видял да се задава, заедно с децата, се провикнал: Толко да закъснееш, да се вкамениш дано! (Архив).

Според друг вариант на преданието, когато жената стигнала на нивата, придошла р. Туфча и тъй като не могла да я премине, извикала мъжа на помощ. Той обаче бил изморен и гладен и не се отзовал. Ядосана, жената го проклела да се вкамени. Мъжът също я проклел: Като ме кълнеш, да се вкамениш и ти! Вкаменили се и двамата - от едната страна на реката мъжът, а от другата - децата и бременната жена, държаща пита над главата си. Интересно е да се отбележи и култовата приемственост тук, тъй като над скалата, припознавана като Мъжа, е построен манастирът "Успение Богородично" (Спасова 2021:47-48; Спасова 2010:102-106).


Използвана литература

Генов, Антон (2018). Обожествената природа: Скални светилища от Рила, Родопите и Пирин. Фабер

Даутов, Николай. Скалното образувание Сватбата (Друманови скали). В: Български турист (електронно издание). Източник: https://bulgariantourist.com/skalno-obrazuvanie-Svatbata-Drumanovi-skali (28.08.2021).

Марков, Васил (2019). Митологични символи от мегалитни светилища в Балкано-Анатолийския регион. София: Фабер

Спасова, Димитрия (2021). Сакрално пространство и обредна система. По материали от народната култура в Югозападна България. Благоевград: Университетско издателство "Неофит Рилски"

Спасова, Димитрия (2010). Свети места край село Баничан, Гоцеделчевско. В: Граници на културологията. Благоевград: УИ "Неофит Рилски"

 

Използвани архивни източници:

Архив на Университетския научно-изследователски център за древни европейски и източносредиземноморски култури към Югозападен университет "Неофит Рилски".

 

Автор на текста и на фотографиите: Димитрия Спасова