Маршрут: Село Пирин - параклис "Св. Дух" - Змейова скáла

Маршрутът включва предхристиянски и християнски свети места около разположеното в западното подножие на най-високия връх в Среден Пирин - вр. Ореляк - с. Пирин (680 м.н.в.). (Фотография 1). Християнските свети места на село Пирин се състоят само от църквата "Св. Никола" в съвременното село и параклиса "Св. Дух" в местността Св. Троица. Като топоним в разказите на информаторите срещаме "Петрова църква", но мястото не се почита, заради отдалечеността от селото. Част от сакралното пространство на село Пирин са и няколко обекта, които са обвързани с предхристиянски представи за змей. В тази група се включват местностите Сухото езеро и Чаушица, разположени съответно в източното и в западното подножие на вр. Ореляк, както и пещерата Змейова скáла югозападно от селото.

 

Pirin 1
Фотография 1. Вр. Ореляк - западно подножие.

 

Село Пирин

Само по себе си то е забележителност, заради запазената архитектура и живописния си вид, дължащ се до голяма степен на разположението на сградите. Застрояването на къщите е линейно - по протежението на двата бряга на река Пиринска Бистрица, а уличната мрежа е слабо развита (Москов, Цанков 1980:136). Сградите са типичен представител на т.н. пиринска къща. Първият етаж е изграден от камък, а вторият - от кирпич. Покривната конструкция е двустрешна (Колев 1987:158).Интериорът е триделен.

Наред с живописната архитектура на жилищните сгради, важен паметник от периода на Възраждането е църквата "Св. Никола", построена през 1885 г. и осветена година по-късно. През 1959 г. е построена камбанария в югозападния ѝ ъгъл. Представлява трикорабна псевдобазилика. Иконостасът е рисуван и частично резбован.

Като забележителност през последните години се оформя и т.н. Змейска къща, доминираща сред сградите по дясното течение на Пиринска Бистрица, собственост на Гинчовия род (Фотография 2). Тя е обвързана с предания и локални истории за любена от змея-стопан на село Пирин мома от Гинчови, в резултат на което Гинчовият род бил много богат, а членовете му - дълголетници (Спасова 2021:150).

 

Pirin 2
Фотография 2. Доминиращата в пейзажа Гинчова къща.

 

Параклисът "Св. Дух"

Параклисът "Св. Дух" е второто християнско свято място на територията на Пирин. Той е разположен на 3.5 км от селото и е свързан с почитането на един от най-важните празници за местното население - Духовден. Тъй като се определя спрямо Великден, празникът няма фиксирана дата в календара, поради което би могъл да бъде както през третата десетдневка на май, така и през юни, но винаги на 51 ден след Великден и винаги в понеделник. В село Пирин честването му е в три последователни дни - събота, неделя и понеделник, като понеделникът е най-важен и тогава се прави курбан за здраве, събира се цялото село и се оформят големи родови трапези. Интересно е да се отбележи, че параклисът е разположен в дъбова горичка (Фотография 3), която играе съществена роля - дъбовите дървета са родови, т.е. всяка фамилия в селото има свой наследствен дъб, под който разполага родовите трапези (Спасова 2021:66).

Изключително интересен и старинен е също така обредният танц, с който задължително се овърта параклисът, след като приключи църковната литургия за Духовден. Хорото е змиевидно и се състои от две стъпки - започва се с десния крак, като се поставя вдясно, последван от левият крак, който се поставя зад десния. Танцът е съпроводен от специална обредна песен, която се пее двугласно и на почивки (Spasova 2021:70-71).

 

Pirin 3
Фотография 3. Параклис "Св. Дух" и дъбовата гора.

 

Змейова скáла

Срещу параклиса "Св. Дух" е разположена Змейова скáла. Тя е свързана с местни предания и родови истории за змей-стопанин (Yankov 2012: 274-285) на село Пирин и любената от него мома (Фотография 4). Змейова скáла се състои от две камери. Едната е сочена от местното население за обиталище на змея, а другата се мисли като яхър за коня му. Змеят вкарвал коня си без пътека, а вътре в пещерата имало железен кол, на който да го връзва, както и две големи ясли за храна. Горната част на пещерата е срутена, като местното население обяснява това с легенда за битката между два змея. Чуждият змей убил този от Змейова скáла като провалил (пробил) скалата и я превърнал в къща без покрив (Архив).

 

Pirin 4
Фотография 4. Змейова скáла.

 

Преди да се случи това, змеят залюбил най-красивата мома от село Пирин и я отвлякъл, т.е. взел я за жена, като я грабнал от великденското хоро, повлякъл я по реката, преобразен на изправен бор и ситна роса, като гръмнал два пъти и треснал три пъти и т.н. Заживял с нея на Змейова скáла. Един ден полегнал в скута ѝ, за да поспи, но преди това ѝ заръчал: Яви ли се една мъгла там на Беласица, ша ма събудиш! (Архив). Наистина се явило малко облаче, но Стана не посмяла да събуди змея и заплакала. Сълзите ѝ го събудили, той веднага влязъл в пещерата да извади боздугана си, но било твърде късно. Беласишкият змей гръмва и през скалата убива змея от Змейова скáла. Останала сама, Стана се връща в бащината къща - най-често като такава се сочи Змейовата къща в село Пирин - и ражда дете с крила под мишниците.

 

 

Използвана литература:

Колев, Николай (1987). Българска етнография. София: Наука и изкуство

Москов, Илия, Емил Цанков (1980). Селища, жилища и стопански сгради. В: Пирински край. Етнографски, фолклорни и езикови проучвания. София: БАН

Спасова, Димитрия (2021). Сакрално пространство и обредна система. По материали от народната култура в Югозападна България, Благоевград: Университетско издателство "Неофит Рилски"

Yankov, Angel (2012). The dragon's rock - home of the Pirin dragon, Proceeding of the First international symposium Ancient cultures in South-East Europe and the Eastern Mediterranean. Blagoevgrad: Neofit Rilski University press

 

Използвани архивни материали:

Архив на Университетския научно-изследователски център за древни европейски и източносредиземноморски култури към Югозападен университет "Неофит Рилски".

 

Автор на текста: Димитрия Спасова. Автори на фотографиите: фотографии 1 и 2 - Димитрия Спасова; фотографии 3 и 4 - Васил Марков