Проучванията на западните части на
Славянка бяха проведени през 2009 г. От теренните етнографски
изследвания с жители на с. Парил стана ясно, че старото местно име
на Голям Цари връх е Алиботуш, а старото местно име на Гоцев връх е
Голям Цари връх. Сред местните топоними се открояват Малък Цари
връх, Вълтаря и Хамбар дере, които са географски обвързани едни с
други и представляват интерес за изследване.
Хамбар дере и
Вълтаря
Хамбар дере представлява дълбок
каньон, ориентиран север-юг, разположен в подножието на Алиботуш и
Малък Цари връх. Каньонът завършва високо върху северозападния
склон на Малък Цари връх като импозантна отвесна скала, в която на
височина около 5 м. е изсечен "Вълтаря". Фасадата му се състои от
две арки, много добре оформени от североизток и запад. До
вътрешността на съоръжението води тясна, наклонена рампа, изсечена
в скалата и отвеждаща до западната арка, която се явява вход на
скално-изсечения паметник. Веднага след входа, до южната стена на
помещението, е изсечен кръгъл като план каменен съд с диаметър 45
см. По сведение на нашия водач, съдът е служел за събиране на вода,
капеща от свода на помещението.
|
|
Каньонът Хамбар дере |
Вълтаря |
Пред североизточната арка на
Вълтаря е изсечена дълга и тясна площадка. Ако се съди по
местонахождението й, трябва да се свърже с обредни практики,
посветени на слънчевия култ в древността. Свидетелство за това е
ориентацията на арката на североизток към някой от ранните изгреви
на слънцето на хоризонта. В същата посока през процепа на каньона
се вижда Ляски връх със скалното светилище в най-високата му част,
където на 22 май, т.е. около 1 месец преди деня на лятното
слънцестоене, се коли черен овен точно при изгрев слънце.
|
|
Североизточната арка на
Вълтаря |
Поглед към Лясковския връх от
североизточната арка на Вълтаря |
В заключение можем да изкажем
предположението, че "Вълтаря" е скално-изсечено, пещерно
мистериално светилище. Липсата на датиращи материали обаче е
сериозен проблем, тъй като в този си вид изследваният мегалитен
паметник би могъл да произхожда и от средновековната епоха.
Легендарният материал обвързва
Хамбар дере с легенди от типа "змей отвлича мома". Най-подробната,
известна ни към настоящия момент легенда, е публикувана от
родения през 1922 г. в Стара Ловча, но израсъл в
Пазарджишко, Костадин Ваклев в книгата "Романът на моя
живот". Легендата е разказвана от майка му - Николина
Ваклева:
Силна
вихрушка отвлякла най-хубавата мома от Ловча. Търсили я навсякъде,
но не могли да я намерят. Най-усърден бил баща й, поради което една
вечер тя му се явила насън и разказала какво се е случило. Момата
била отвлечена от змей, с когото живеела на Алиботуш в пещера в
Хамбарите. Поканила баща си на гости и показала пещерата-дом. На
изпроводяк го дарила с торба и му заръчала да я отвари, след като
се прибере. По пътя обратно бащата се почудил какво има в торбата,
защото била много лека. Отворил я и видял люспи от кромид. Ядосал
се, изхвърлил ги, но запазил торбата. Когато се прибрал, от нея
паднала жълтица. Така той, заради неверието си, останал сиромах и
повече не видял дъщеря си (Спасова 2021; Икономов
2016:98).
Алиботуш
В семантичен план Вълтаря трябва да
се разглежда в комплекс с разположения над него вр. Алиботуш, за
който също разполагаме с интересен легендарен материал, в това
число легенди за стария Пирински змей, който владеел земите на юг
от Пирин и живеел в планината Славянка (Алиботуш). Според легендата
стария змей живеел в планината Алиботуш и работата му била да мести
облаците, да докарва дъжд и да праща светкавици и гръмотевици.
Археологическото обхождане на
Алиботуш също се състоя през 2009 г. В северното му подножие в м.
"Въпата" е разположен неголям скален връх, в чието подножие бяха
регистрирани фрагменти от тракийска керамика, работена на ръка и
отнасяща се най-общо към І хил. пр. Хр. Този факт дава основание да
се изкаже предположението, че се касае за малко крайпътно светилище
за достъп към най-високата част на планината и връх Алиботуш.
|
|
Алиботуш |
Малък Цари връх |
На югоизток от Алиботуш е
разположен Малък Цари връх. Върхът е гол, частично пострадал от
ерозията. През него преминава понастоящем южната ни граница с Р.
Гърция.
В североизточното подножие на върха
беше регистрирана малка пещера, описана в етнографските сведения на
Иван Попов от с. Парил по следния начин:
Горе има
малка пещера на самия връх. Има коритца така да отидеш, да пиеш там
- свраките, соколите и някой жаден чобанин навремето. Сега не, то е
запустяло. Там сме пиели вода. Тече така капчуци и тече така по
мънинко като ракия в селски казан.
И действително в пещерата
се наблюдават скално-изсечени басейни, събиращи капеща от свода на
пещерата вода. Пет от басейните се намират вътре в пещерата. Четири
от тях са разположени край южната стена на пещерата върху грубо
оформена правоъгълна и силно удължена площадка, а един в отделна
ниша, също вътре в пещерата. Един от басейните е разположен в
неголяма ниша при самия вход на пещерата.
|
|
Скални ниши и
жертвеници |
Скално-изсечени
жертвеници |
Изкуствено изсечените басейни дават
основание да се счита, че и в случая имаме работа с мистериално
скално светилище, също свързано в някаква степен със слънчевия
култ, ако се съди по североизточната ориентация на входа на
пещерата.
Литература:
Ваклев, К. (2002). Романът на
моя живот. Пазарджик: Първа частна печатница.
Икономов, Ат. (2016). Село
Ловча жертва на безумната жестокост на Великите сили.
София.
Спасова, Д. (2021). Сакрално
пространство и обредна система. Благоевград: УИ "Неофит
Рилски". Свали от
ТУК